سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تیرآهن چیست و روش تولید و ساخت آن چگونه است ؟

از گذشته تا به حال همواره فلزات دارای نقش مهمی در صنعت و به ویژه ساختمان سازی بوده اند. از فلزات محصولات زیادی تولید می شوند که هر کدام دارای کاربرد، روش تولید، انواع مختلف و خصوصیات خاص خود هستند. امروز قصد داریم یکی از محصولات مهم برگرفته از فلزات را به شما معرفی کنیم. قطعا با شنیدن اسم تیرآهن ، ساختمان های مختلف در ذهن شما تداعی می گردد اما سوالی که مطرح می شود این است که کاربرد اصلی تیرآهن چیست و یا چگونه تولید می شود ؟ تیرآهن جز مهم ترین اجزای ساخت و ساز بوده که روش تولید آن مشابه روش تولید تمامی محصولات فلزی است. با ما همراه باشید تا با این محصول پرکاربرد و روش تولید آن بیشتر آشنا شوید.

تیرآهن چیست ؟

در پاسخ به سوال تیرآهن چیست ، می توان گفت: تیرآهن پروفیلی متشکل از آلیاژهای مختلف فولادی است که سطح مقطعی H و I شکل دارد. در ساختمان سازی محصولی پرکاربرد بوده که بدون استفاده از این پروفیل ، اسکلت بندی ساختمان ها امری غیر ممکن است. در واقع نقش اصلی تیرآهن در ساختمان تحمل کردن تنش های ناشی از نیروی برشی و لنگر خمشی است. تیرآهن بهترین گزینه برای طراحی ستون، خرپا و تیرها به شمار می رود. پروفیل تیرآهن در بر دارنده دوبخش بال و جان بوده که به قسمت اصلی تیرآهن ، جان و به لبه ها و کناره های آن بال گفته می شود. با توجه به استفاده زیاد از تیرآهن در ساختمان ، قیمت آن یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت نهایی ساختمان است.

 

تیرآهن چیست

روش تولید تیرآهن و مراحل ساخت آن

روش تولید محصولات فلزی تقریبا مشابه یکدیگر است. یکی از رایج ترین روش های تولید محصولات فلزی ، نورد گرم است. تیرآهن نیز زیر مجموعه محصولات فلزی است ، پس تولید آن به روش نورد گرم می باشد.

در این روش، فلزات در تحت تاثیر دمای بالا قرار گرفته و از مابین غلتک های مختلف رد می شوند. سپس فشار ناشی از غلتک ها در نهایت به تولید تیرآهن می انجامد. یکی از روش های متدوال تولید تیرآهن به این صورت است که فولاد خام در کوره ای مجدد گرم شده و در کارخانه ها و توسط دستگاه های نورد به صورت باریک در می آید. نهایتا تیرآهن با کاهش لبه ها و ضخامت باله در نورد های اصلی، و عرض لبه با اندازه گیری توسط غلتک های افقی، روند تولید به سرانجام می رسد. و به این ترتیب ابعاد داخل تیرآهن به صورت اجتناب ناپذیری ثابت می گردند.

هنگام تولید محصولاتی با ارتفاع داخلی و عرض باله، باید نورد های افقی با نورد های لبه تغییر کنند. در روند تولید تیرآهن ، به دلیل تنش های داخلی و اختلاف دما در قسمت ناشی از تغییرات انتقال دما در حین نورد، سبب می گردد تا هنگام کشش خمیدگی تیرآهن به وجود آید.

به دلیل نیاز های مختلف ساختمان ، مهندسان روشی را در نظر گرفتند که طی آن، محصولاتی با عرض مختلف تولید شوند به طوری که در این روند، مرحله ارتفاع مختلف جان و عرض باله با قرار گرفتن در فرآیند نورد، محصولاتی با عرض و بال های مختلف به دست می آید.

 

برش تیرآهن

روش تولید تیرآهن

تیرآهن ها در سایز و ابعاد متفاوت و برندهای مختلف تولید شده و قیمت آن نیز به همین امر وابسته است. با درنظر گرفتن نیاز مصرف کننده ، ابعاد تیرآهن تولید شده متغیر بوده و در سایزهای 10،12،14،16،18،20،22،24،27،30 تولید می گردد. برش تیرآهن به دو روش برنول و کوپال انجام می شود. در روش برنول، توسط لوله برنول شعله بنفشی از اکسیژن و گاز استیلن منتشر و تولید می شود. اما در روش کوپال توسط دستگاه سنگین در امتداد خط منکسر برش داده می شود که به برش گیوتین معروف است.

تنظیم ارتفاع جان تیرآهن

همانطور که گفته شد قسمت میانی تیرآهن، جان نامیده می شود. در نظر گرفتن دمای محیط، تکنولوژی، کشش جان نورد و جان محصول برای اینکه بدون عوض کردن نوردها و غلتک، قصد تغییر میزان ارتفاع تیرآهن را داشته باشیم، الزامی است. نورد مورب در ارتفاع جان، اثر گذار بوده و در محدوده ای بزرگ با یک عبور، قابل تنظیم است. در صورتی که خطوط مرکزی چهار نورد سمت راست، چپ، بالا و پایین نصب شدند، جهت نورد به شکل زاویه A و  L در آمده که فرآیندی خاصی برای فراهم کردن شکل پذیری تیرآهن محسوب می شود. احتمال اینکه در این فرآیند شکل گیری نورد ، ضخامت بال و جان تیرآهن اعمال نشود وجود دارد. ممکن است غلتک های نورد با یک باله تماس حاصل کرده و کل جان تیرآهن در جهت عرض بلندتر شود. این دو فرآیند سبب می شود تا جان داخلی تیرآهن گسترش پیدا کند.

کلام آخر

همان طور که در بخش تیرآهن چیست مطالعه کردید، تیرآهن مسئولیت بسیار مهمی را در ساختمان سازی به عهده دارد. هر سازه ای برای داشتن استحکام و پایه به قطعه ای نیاز دارد، تیرآهن نیز اساس کار ساخت و ساز و اسکلت بندی را بر عهده دارد. روش تولید و مراحل ساخت تیرآهن به روش نورد گرم بوده که به طور کلی و جزئی در مورد آن برای شما صحبت کردیم. آهن 118 با تجربه ای چشم گیر در زمینه قطعات فلزی ، قادر است تا به شما خدماتی از قبیل مشاوره و راهنمایی، همچنین معرفی و تهیه بهترین محصولات فلزی از جمله پروفیل ، میلگرد ، لوله ، ورق و... را به شما ارائه دهد. به ما اعتماد کنید و به سایت آهن 118 سر بزنید یا جهت ارتباط با ما می توانید با شماره 54473_021 تماس حاصل فرمایید.