سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش تولید ورق سیاه و مراحل آن

محصولات فولادی به شکل های مختلف وارد بازار شده و مورد استفاده قرار می گیرند که یکی از پرکاربرد ترین اشکال آن ورق است. ورق های فولادی از محصولات پر کاربرد در صنعت می باشند که انواع مختلفی از آن ها برای کاربرد های گوناگونی از جمله ساخت مصالح ساختمانی استفاده می شوند. ورق سیاه مهم‌ترین نوع ورق آهن می‌باشد که کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد، ساخت و تولید این ورق نیاز به نوردکاری در چند سری پی در پی دارد که در ادامه این مطلب می توانید مطالعه نمایید. برای آشنایی با انواع ورق های سیاه صنعتی و معمولی و روش تولید آن ها در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تولید انواع ورق سیاه

روش تولید ورق سیاه

برای تولید ورق ها در صنعت به طور کلی از 2 نوع روش استفاده می شود:

  • نورد گرم
  • نورد سرد

در طی فرآیند نورد گرم ورق های سیاه تولید می شود و در طی فرآیند نورد سرد ورق روغنی تولید می شود که ما در این مقاله به توضیح نحوه تولید ورق های سیاه می پردازیم.

 

ابتدا به این موضوع می پردازیم که چرا به ورقی که با نورد گرم تهیه می شود ورق سیاه می گویند.

علت این موضوع آن است که مواد خام اولیه که در تولید این ورق ها به کار می رود در دماهای بسیار بالا ذوب می شوند و ظاهر آن ها سیاه و کدر می شود و به همین دلیل رنگ ظاهری آن ها ؛ به ورق های تولید شده ورق سیاه می گویند.

برای ساخت این ورق ها از تختال استفاده می شود. به این صورت که ابتدا تختال ها را وارد یک کوره با دمای 1200 تا 1500 درجه سانتی گراد می کنند ؛ در واقع دمای کوره را از دمای تبلور بالاتر می برند که این عمل به علت جلوگیری از کریستاله شدن فولادها انجام می شود. پس از پایان یافتن این مرحله از تختال هایی که حرارت دیده اند به علت گرمای زیاد یک پوسته اکسیدی روی آن ها تشکیل شده است که لازم است این پوسته حتما از بین برود. پس تختال بیرون امده از کوره را پوسته شویی می کنند که این عمل باعث می شود دمای تختال به طور اهسته کاهش یابد.

پس از پوسته زدایی توسط آب تختال ها را به قفسه هایی می برند تا ضخامت آن ها به اندازه 75 درصد کاهش پیدا کند که با کاهش ضخامت تختال ها ؛ عرض ورقه ها افزایش پیدا می کند.

 مرحله بعدی نورد خشن نام دارد. در این مرحله تختال ها را وارد قسمتی می کنند  که دارای چندین قفسه می باشد و هر کدام از این قفسه ها دارای 2 تا 4 غلتک می باشند. در مرحله ی بعد یک جعبه کلاف وجود دارد که در بین قفسه‌های خشن و نورد نهایی قرار گرفته است.

این جعبه کلاف دارای کاربردهای دیگری نیز می باشد  مانند شکستن پوسته هایی که روی تختال ایجاد شده ، همگن سازی دمای ورقه ها و هم چنین افزایش ظرفیت تولید.

تختال ها  پس از خروج از این کلاف ؛ سریعا توسط فشار قوی آب پوسته زدایی می شود تا کاملا تمیز و یک دست شوند.

در مرحله آخر و در زمانی که ورق سیاه به دمای مناسب رسید آن را از اولین قفسه ی نورد عبور می دهند که طی این مراحل ضخامت ورق تولیدی 1 تا 4 میلی‌متر کاهش پیدا می کند و این وسیله ؛ این کار را با سرعت بسبار بالا 10 الی 20 عدد در ثانیه انجام می دهد . سپس در آخر این ورق هایی را که قفسه نورد بیرون می آیند روی یک میز که دمای پایینی دارد قرار می دهند تا کم کم سرد شوند و بعد از خنک شدنشان این ورق ها به شکل کلاف در می آورند. در این مرحله ورق سیاه کاملا آماده است و برای فروش به بازار عرضه می شود.

 

روش تولید ورق سیاه

انواع ورق های سیاه

ورق های سیاه در 2 نوع مجزا تهیه می شوند:

  • ورق سیاه صنعتی
  • ورق سیاه معمولی

بیشترین کاربرد ورق های سیاه صنعتی در صنعت ساختمان سازی ، سد سازی ، مخزن سازی و ساخت سوله هاست که به طور معمول ضخامت آن ها 60 میلی متر است

اندازه ورق های سیاه

ضخامت های ورق سیاه بسیار متنوع است و از 2 میلی متر شروع شده و تا 100 و 120 میلی متر ادامه می یابد.

عرض ورق های سیاه نیز بسته به ضخامت شان یکی از 4 مورد زیر است :.

100 _ 125 _ 150 _ 200

ورق سیاه یا نورد گرم کاربردهای بسیار متنوعی دارند  و در صنایع مختلفی از جمله کشتی سازی، صنایع سنگین فلزی، صنعت ساختمان، تانکر سازی، خودروسازی، مخازن خاص، سدسازی، تولید تجهیزات کشاورزی، مخازن سد سازی و ... به کار می روند.

کلام آخر

جهت تکمیل اطلاعات خود در خصوص ورق سیاه و استعلام قیمت آن می توانید به سایت آهن 118 مراجعه کرده و با توجه مشخصات انواع ورق سیاه و روش تولید آن ، محصول مورد نظر خود را مطابق با نیاز خود انتخاب و خریداری نمایید. آهن 118 آماده ارائه انواع محصولات ساختمانی و صنعتی در سراسر کشور ایران می باشد. برای خرید و مشاوره رایگان از کارشنانسان فروش شهر مفتول می توانید با شماره 54473_021 تماس حاصل فرمایید.